Noworoczne postanowienia a wyznaczanie celów – dr Wypler Wojciech

Pierwsze dni stycznia każdego roku to czas finansowych „żniw” dla klubów fitness, salonów kosmetycznych i medycyny estetycznej, dietetyków, prawników prowadzących sprawy rozwodowe i portalów randkowych. Tysiące ludzi zaczynają realizować swoje noworoczne postanowienia: „schudnę”, „zadbam o swoje zdrowie”, „zadbam o swój wygląd”, „będę szczęśliwa/ szczęśliwy!”. Robią pierwszy krok – zapisują się na konsultację, wizytę czy trening. Niestety niewielu z nich wytrwa i utrzyma wysoki poziom motywacji do nowych zachowań dłużej niż kilka dni lub tygodni. I tak w okolicach marca na siłowniach znów będzie luźniej 🙂

Jak zacząć realizować marzenia i osiągać cele? Jak zdobyć i utrzymać silną motywację do nowych zachowań?

W Piśmie Św. można przeczytać: „Któż bowiem z was, chcąc zbudować wieżę, nie usiądzie najpierw i nie obliczy kosztów, czy ma na wykończenie? Aby gdy już położy fundament, a nie może dokończyć, wszyscy, którzy by to widzieli, nie zaczęli naśmiewać się z niego, mówiąc: ten człowiek zaczął budować, a nie mógł dokończyć. Albo, który król, wyruszając na wojnę z drugim królem, nie siądzie najpierw i nie naradzi się, czy będzie w stanie w dziesięć tysięcy zmierzyć się z tym, który z dwudziestoma tysiącami wyrusza przeciwko niemu?” ŁUK. 14,28-31

Czy potrafisz wyobrazić sobie budowniczego, który zabiera się do budowy domu, bez szczegółowych planów i projektów?!

Czy możesz wyobrazić sobie kapitana statku, który wypływa w morze bez map, nawigacji i nie wiedząc nawet gdzie ma dopłynąć?!

Umysł potrzebuje, przede wszystkim, bardzo jasnej i precyzyjnej instrukcji, aby mógł zacząć organizować świadome i nieświadome zachowanie człowieka, prowadząc go do upragnionego celu.

W stworzeniu takiej właśnie jasnej i precyzyjnej instrukcji dla umysłu niezastąpioną pomocą jest „Wyznaczanie Celów” – procedura formułowania i precyzowania własnych marzeń, zamierzeń i pragnień w taki sposób, aby prawdopodobieństwo ich osiągnięcia stało się jak największe.

Procedura ta zmusza do przestrzegania następujących zasad:

  1. Sformułowanie celów w formie pozytywnej.
  2. Opisanie celów językiem specyficznym dla zmysłów, z różnych pozycji percepcyjnych.
  3. Inicjowanie oraz podtrzymywanie motywacja i celów przez „Ja”.
  4. Właściwe skontekstualizowanie celów.
  5. Przeprowadzenie rzetelnych sprawdzianów ekologii.
  6. Ustalenie pierwszych, konkretnych kroków do realizacji celów.

Im bardziej precyzyjnie i pozytywnie człowiek potrafi zdefiniować, czego pragnie, im lepiej „zaprogramuje” swój mózg, aby poszukiwał i zauważał możliwości, tym większą ma szansę osiągnięcia tego, czego chce.

Kolejne kroki tej procedury można zapisać w następujący, prosty sposób.

  1. Zapytaj siebie: Czego chcę? Jeśli celów jest kilka może posiadają one jakiś wspólny mianownik? Jeśli nie – wybierz jeden z celów do dalszej pracy.
  1. Czy cel sformułowany przez Ciebie jest pozytywny? Upewnij się, że Twój cel jest sformułowany w taki sposób, że wyraża to, czego pragniesz, a nie to czego chcesz uniknąć. Myśl o tym czego chcesz, nie zaś o tym czego nie chcesz. Celów nie należy wyrażać w formie zdań przeczących (np. nie chcę dłużej…)!
  1. Sprawdź teraz, czy za Twoim celem nie kryje się inne, mniej oczywiste pragnienie, które chcesz przy okazji/ a może za pośrednictwem tego celu zrealizować. Gdy uczciwie to przemyślisz, być może zechcesz skorygować niektóre cele, by lepiej wyrażały Twoje ukryte dążenia. Zapytaj siebie: Po co mi to? (…) A to w jakim celu? itd.

Pieniądze, podwyżka, ”lepsza” praca, bogactwo są w większości tylko instrumentami dla realizacji innych pragnień – pamiętaj o tym (ponieważ czasem możesz osiągnąć swoje prawdziwe pragnienia bez większych pieniędzy!).

  1. Upewnij się, czy realizacja Twojego celu pozostaje pod Twoją bezpośrednią kontrolą. Czy cel sformułowany jest w taki sposób, że możesz go osiągnąć niezależnie od poczynań innych ludzi? Pomocą będą pytania:

– Czy mam bezpośredni wpływ na osiągnięcie tego celu? Czy sukces lub porażka w głównej mierze zależy ode mnie?

– Na czym polega moja rola w realizacji tego celu?

– Co zrobię, aby osiągnąć ten cel?

– Od czego powinienem zacząć? Jak utrzymać to, co zdobędę?

Np. podwyżka w pracy zależy najczęściej w ograniczonym stopniu od Ciebie a w znacznie większym zakresie od zewnętrznych okoliczności – kondycji firmy, sytuacji na rynku czy celów, stylu kierowania i dobrej woli przełożonych. Powinieneś o tym pamiętać i starać się tak skorygować swój cel, aby jego osiągnięcie w większym stopniu zależało od Ciebie.

  1. Spójrz na siebie realistycznie i właściwie oceń czy posiadasz niezbędne możliwości i zasoby: wrodzone zdolności, zdrowie i siłę, czas jakim dysponujesz, inteligencję i warunki fizyczne. Określ swoje możliwości i stosownie skoryguj wyznaczony cel. Pomyśl o tym, co jeszcze jest Ci potrzebne do realizacji tego celu. Jeżeli czegoś ci brak, jak zamierzasz to zdobyć?
  1. Dobrze sformułowane cele powinny być szczegółowe i konkretne. Wyznaczając cel zadaj sobie pytania:

– Czego dokładnie chcę? Co, kto, gdzie, kiedy i jak?

– Na jakiej podstawie będę wiedział, że już to mam? Po czym poznam, że osiągnąłem mój cel? Co będę wtedy słyszał, widział i czuł?

– W jakiej sytuacji jestem teraz i co musi się zmienić, bym mógł osiągnąć mój cel? Bądź tutaj precyzyjny w formułowaniu myśli i określ także termin realizacji Twojego zamierzenia.

Zbyt ogólny cel doprecyzujesz pytając: Co sprawi że [TWÓJ cel]?

To kluczowy moment pracy z celem – musisz sprawić aby wizja jego osiągania była bardzo atrakcyjna i pobudzała Cię do podjęcia nowych zachowań.

  1. Zastanów się teraz: Czy cel do którego dążę ma właściwy poziom trudności? Czy jest motywujący?

7a. Jeśli cel wydaje Ci się zbyt trudny, zapytaj siebie: Co sprawia, że nie mogę go osiągnąć? Czego potrzebuję? Dzięki temu będziesz mógł go rozłożyć na kilka celów cząstkowych, łatwiejszych do realizacji.

7b. Jeśli cel wydaje Ci się zbyt łatwy, a wskutek tego niedostatecznie motywujący, zadaj sobie pytanie: Jakie znaczenie będzie miało dla mnie osiągnięcie tego celu? Co mi to da? Podnieś teraz poprzeczkę np. rozszerzając cel albo ustalając wcześniejszą datę jego realizacji, aż stanie się on wyzwaniem i pobudzi Cię do działania.

  1. Przeprowadź test ekologii. Sprawdź teraz czy Twoje cele nie będą kolidować z innymi, czy nie wywrą negatywnego wpływu na inne sfery Twojego życia?

Na kogo jeszcze to wpłynie? Pomyśl o rodzinie, przyjaciołach i społeczności, w której żyjesz.

Co by się stało gdybym to zdobył?

Gdybym mógł mieć to już teraz, czy sięgnąłbym po to?

Bądź wyczulony na swoje uczucia i wątpliwości. Jakie względy one reprezentują? Jak możesz zmienić Twój cel biorąc je pod uwagę? Zmodyfikowany cel przeprowadź jeszcze raz przez całą procedurę.

  1. Jaki będzie PIERWSZY, KONKRETNY KROK do realizacji Twojego celu? Kiedy dokładnie zrobisz ten pierwszy krok?

Zaleca się, aby pracę z każdym istotnym celem wykonywać na kartce papieru – zapisując go jednym, prostym zdaniem a następnie kreśląc, modyfikując, poprawiając go a także dodając notatki, ważne i atrakcyjne szczegóły (np. terminy realizacji), czy rysunki symbolizujące ważne dla Ciebie aspekty celu. Zapisaną kartkę warto zachować i wracać do niej od czasu do czasu, tak jak kapitan statku wraca do kompasu a kierownik budowy wraca do planów budynku, aby sprawdzać postępy w realizacji celu, cieszyć się nimi podnosząc swoja motywację do dalszej pracy a także korygować ewentualne odchylenia od wytyczonej drogi.

Wszystkim pacjentom, klientom i sympatykom Centrum Medycznego Przy Parku życzę powodzenia w realizacji noworocznych celów!