Biegać każdy może. Jednak czy biegamy poprawnie? Amatorzy jak i wyczynowcy ciągle dyskutują o technice. Czy faktycznie istnieje coś takiego jak prawidłowa technika biegu? Czy warto doskonalić i modyfikować swoją postawę podczas biegu? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

Trzy metody

Tak naprawdę istnieję 3 metody podejścia do biegania. Pierwszą z nich jest bieganie naturalne. Jeżeli bieg jest czymś naturalnym to również technika jest zakodowana w genach i wszyscy mogą biegać tak jak im się to tylko podoba.

Druga metoda przyjmuje, że każdy ze względu na swoją unikalną budowę ciała, powinien mieć dobraną własną technikę biegu. Jej optymalizacja natomiast powinna odbywać się pod okiem wykwalifikowanego trenera.

Trzecia metoda natomiast zaznacza, że istnieje coś takiego jak idealna technika biegu i każdy bez względu na poziom zaawansowania powinien do tej postawy dążyć.

Ryan Hall

Gdzie więc leży prawda? Po tym jak Ryan Hall został pierwszym białym człowiekiem, który pokonał półmaraton w mniej niż godzinę fizjologowie, biomechanicy i trenerzy głośno mówili o jego technice biegu. Kilka lat później pokonał maraton w równie dobrym czasie lekko ponad dwóch godzin. Stał się on obiektem wielu analiz i został żywym synonimem pięknego ruchu. W 2010 roku za pomocą szybkiej kamery udało się nagrać bieg Ryana Halla. Odtworzenie nagrania z kamery z prędkością 300 klatek na sekundę pozwoliło światu na szczegółową analizę jego techniki. Mężczyzna zdawał się szybować, korpus miał lekko pochylony do przodu i nie porusza się na boki. Plecy ma proste, ręce zgięte pod kątem prostym w łokciach. Dłonie są lekko zaciśnięte.

Mając więc “idealną” postawę do biegania dlaczego nie każdy ma takie wyniki jak wyżej wspominany Ryan Hall? Tutaj właśnie toczy się dyskusja, czy powinniśmy powielać techniki czy może biegać “po swojemu”

Jak ułożyć ciało do biegu?

Przy robieniu kolejnych kroków podczas biegu powinniśmy pamiętać o zachowaniu odpowiednich pozycji. Dobry krok określamy kiedy kolano przy uderzeniu o podłoże jest zgięte, a łydka ustawiona jest prostopadle do ziemi. Stopa ląduje płasko, natomiast ramiona nie przekraczają pasa. Złym krokiem mamy gdy kolano przy lądowaniu jest wyprostowane, pięta przyjmuje całe nasze uderzenie, ramiona nie wspomagają kroku bo są zbyt nisko.

Głowa

Pamiętaj o tym, żeby patrzeć przed siebie. Głowię trzymaj prosto, jeśli nie ma potrzeby to jej nie opuszczaj. Kiwanie na boki również nie wchodzi w grę. Ma to dosyć duży wpływ na efektywność twojego biegu. Nie napinaj również mięśni twarzy.

Barki oraz ramiona

W tych partiach ciała amatorzy biegania popełniają najwięcej błędów. Unoszenie barków czy ściąganie ramion do środka to jedne z najgorszych błędów jakie możemy popełnić. Rozluźnijmy górną część ciała, pamiętajmy tylko żeby nie machać barkami w przód i w tył. Ręce powinny pracować równolegle do ciała, dłonie powinny być na wysokości bioder natomiast łokcie ugięte pod kątem 90 stopni. Dłonie powinny być rozluźnione. Jeśli czujesz bolesność karku czy ramion to opuść na chwilę ręce i potrząsaj nimi lekko. Praca rąk ma ogromny wpływ na efektywność twojego biegu i to głównie one nadają Ci pędu.

Tułów oraz biodra

Biegając pamiętaj o prostych plecach. Nie wypinaj klatki piersiowej za bardzo do przodu ale też się nie garb. Pochyl lekko ciało do przodu ale nie zostawiaj bioder z tyłu. Inaczej twój bieg nie będzie tak bardzo ekonomiczny.

Nogi

U pracy nóg najważniejsze jest wysokie prowadzenie kolana. Stopy nie wyciągaj przed siebie, ponieważ możesz przez to ciężko wylądować na pięcie co może prowadzić do bólów kręgosłupa i kontuzje kolan. Pamiętaj aby kontakt z podłożem był jak najkrótszy, dzięki temu zwiększysz dynamikę biegu.

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *